2010-03-02

Soppvecka!

I lördags var vi på en hälsapådag i Lillsjöhöge och stan. På första stoppet blev vi bjuden på sopplunch och det var såå gott. Listade senare ut att det var Minestronesoppa vi blivit bjuden på, men massor av goda rotsaker, vitkål och bacon. Smarr!
På söndagen frågade Stefan om vi inte kunde ha en soppvecka. Har nån gång tidigare haft soppmiddag flera dagar på raken och det är ju både gott och nyttigt (ja om man inte häller i grädde då som jag gjorde idag)
Igår köpte jag i alla fall hem diverse rotsaker och kokade ihop en minestrone. Den blev aningens tjock så jag fick späda den lite extra och vips hade vi 4 liter soppa på spisen. Men för att eliminera risken för skörbjugg hos dem i familjen som äter samma mat till lunch som till middag dagen innan, gjorde jag idag en kycklingsoppa för att variera med. I den hade jag:

2 tärnade kycklingfileér
1 vitlöksklyfta
1 gul lök
en näve risgryn
curry
Brynte detta i en gryta, innan jag hade i 1 liter vatten och 3 hönsbuljongtärningar.
Salt och ganska mycket svartpeppar.
2 dl grädde
1 frp hackade sugarsnaps mot slutet.

Blev riktigt gott!
I morgon blir det nog sopprester...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar