2011-01-17

Dagens hopkok

Svängde ihop en korvstroganoff till la familia idag.
Gjorde dock inte som jag brukar utan det blev både lök, vitlök och krossade tomater i förutom korv, chilisås, soya och grädde. Fick redan den lite också för tomaterna gjorde att den blev lite blaskig.
Både barn och gubbe åt då i alla fall så den blev nog godkänd.

Känner att det har blivit magert på hopkokefronten här på bloggen. Länge sedan jag testade nåt nytt över huvud taget. Men det blir väl det med. Känner för att baka bröd, men til vilken nytta när varken jag eller gubben äter bröd för tillfället?
Mm, det där goda hälsobrödet jag gjorde för länge sedan, men filmjölk i. Måste nog leta upp receptet.
Hittade det i min gmal blogg efter en stunds letande:

Hälsokostlimpa

2 dl gramhamsmjöl
2 dl rågsikt
2½dl havrekross
1 2/3 dl vetekli
1 dl grovt rågmjöl
2½ dl vetegroddar
5 dl latevetemjöl
2 dl sirap el brun farin
5 tsk bikarbonat
1 liter filmjölk

Blanda allt och fördela i två formar som rymmer ca 1½ liter.
Grädda i 1 timme i 175°


Mamma, vill du ha en limpa?!?

2 kommentarer:

  1. Tack för limpan. Den var jättegod.

    SvaraRadera
  2. Ååhh, mera recept till oss köksligt okapabla! Vi som har insett att det inte är nån mening att improvisera nåt mer, för det blir lika bedrövligt varje gång. Jag har levt på korvstroganoff sen jul, och tänkte att jag nog måste lära mig något nytt nu. Men tänk, nu behöver jag inte det! För nu har jag ett NYTT korvstroganoffrecept! :D
    Om man får ha några receptönskemål: Något enkelt, mindre än sju ingredienser uppskattas, helst inte mer än fyrtio minuters tidsåtgång.
    Åååhh nu väntar jag med spänning!

    SvaraRadera