2011-01-02

Skåprensning

Det är vad jag har ägnat mig åt idag. Diverse skåp. Kylskåp, frysskåp, plastburkskåp och lite i skafferiet också.
Av detta, blandat med varandra och lite annat, blev det ett 20-tal matlådor till lilla fröken att stoppa i frysen.
Det blev:
Kokt fisk med äggsås - fisk ur frys, kokt ägg ur kylen , plastlåda från skåpet.
Oxfile´med sås - Oxfilésnuttar ur kylen, påssås från skafferiet. Plastlåda från skåpet.
Fiskgryta - Fisk från frysen, rotsaksblandning och gräslök från frysen, grädde, mjölk och messmör från kylen, kryddor och redning från skafferiet. Plastlåda från skåpet.
Kyckling m couscous och currysås - kyckling från frysen, couscous och påssås från skafferiet. Plastlåda från skåpet.
Korvgryta - rotsaksblandning från frysen, korv, potatis och tomatpuré från kylen, kryddor från skafferiet. Plastlåda från skåpet.

Trots allt detta är vare sig kyl, frys, skafferi eller platsburkskåpet tomt. Långt därifrån.
Mat har vi så vi klarar oss. Länge. Inte i kylen kanske, men i frys och skafferi. Plastlådor har vi också. För att inte tala om lock! Hur kommer det sig att det finns otaliga omaka par i det skåpet? Massor med burkar utan lock och minst lika många lock utan burkar. Ok när det gäller gamla mjukost - eller glasslådor, men sådana där matlådor som man köpt bara för att ha som matlådor? Endera ändrar de form i diskmaskinen eler så är det nån som äter hela lådan, eller locket för all del, till lunch! Nu är det i alla fall rensat (Erika) så man slipper bli anfallen när man öppnar skåpdörren. Alla omaka par fick lämna plats, likaså glasslådor och cremefraicheburkar. Visste ni förresten att de måste ha gjort om plasten i locken till cremefraicheburkarna. förut kunde man diska dem i övre korgen i diskmaskinen, men inte nu längre. Nu smälter dom bara. Dumt tycker jag. Väldigt dumt.

Hur som helst skulle alla skåp i köket behöva rensas, jag kan nästan slå vad pm att vi skulle klara oss med hälften så mycket skåp om vi bara organiserade lite mera i dom. Men, det får bli en annan gång.

För övrigt har jag vunnit. Eller egentligen inte vunnit, men man skulel kunna säga så. Jag var än en gång med i en bloggtävling. Så många som jag varit med i men aldrig vunnit. Denna gång vad det algeva som utlyste en tävling om ett litet sött rosa paket. Vad som var i vet jag inte men med skulle jag vara!! Motiverade mig som så, att jag varit med i många bloggtävlingar hos stora bloggare men aldrig vunnit. Kanske skulle det vara min tur nu. Icke. Icke sa Nicke. Algeva ordnade till och med med ett tröstpris, men inte heller det blev mitt. Inte på en gång i alla fall. Det var argbiggan som fick tröstpriset. Dock tyckte denna argbigga att det var jag som skulle ha tröstpriset. Jag tycker agrbigga är fel namn på människan. Varför skulle en argbigga ge bort ett tröstpris? Nä jag tycker det verkar som hon är en vänlig och omtänksam människa jag. Vem argbiggan är? Ja inte vet jag. Vad tröstpriset var? Det vet jag inte heller. Ännu...

3 kommentarer:

  1. Argbiggan!? Hon är världens raraste, tills du behandlar henne eller de i hennes närhet illa. Då du, då kommer argbiggan fram. Med all rätt naturligtvis. Men hon är inte på något vis elak, bara bestämd. Hur som helst bor inte argbiggan kvar i Sverige. Hon drog till England för många år sedan.
    Tröstpriset levereras förmodligen under måndagen. Vill se bild här på bloggen när du använder tröstpriset. Argbiggan blir säkert glad då!

    SvaraRadera
  2. Varldens raraste? Du ar bra sot du Eva-vannen min! =)

    Jadu, Helena. Argbiggan ar ett namn jag fortjanat genom att vara arg som en balgeting. Ofta. I en herrans massa ar. Det kan ju bli sa ibland att man maste slass for att komma nagonstans. For att bli hord. For att fa hjalp. Och slass man lange nog blir man med tiden ratt bra. Pa att slass. Da ser man ocksa hur svart det kan vara for de som inte kan. Och sa blir det latt sa att man slass for dem ocksa. For att det ar ratt. Och for att nagon maste tala aven for dem som ingen rost har. Du forstar Argbiggor kan faktiskt vara omtanksamma. Ocksa. ;)

    Grattis till vinsten! Jag ser med spanning fram emot bildbeviset!! =))))

    SvaraRadera
  3. Jo, man har ju fått börja känna på det där med att armbåga sig fram, men än måste jag nog öva lite till innan jag kan kalla mig argbigga!

    Bildbevis kommer snart=)

    SvaraRadera