2009-08-20

Det stora safttabberaset

Saftkok så det stod härliga till blev det här idag. Äntligen tog jag mig ut i bärbuskarna och fick med lite hjälp ihop 5 liter röda vinbär och nästan lika mycket krusbär på ett litet kick! Och då syns det knappt att det är taget några bär. Jo, röda vinbär är det väl inte så mycket kvar, men de 5 litrarna plockades på ungefär trefjärdedels buske! Hittade även 1,5 liter krusbär i frysen som jag tog fram till kokeriet. Mamma sa (tack och lov) åt mig att jag inte kunde koka allt på en gång för det skulle inte få plats i silduken och tänk vad bra det är att ha mammor ibland, för attans vad rätt hon hade. Kokade på 6 liter bär och det fick nätt och jämnt plats i den missfärgade gamla trasan!
Mitt i föret på diskbänken står den en tjej i altandörren och ropar ett glatt -Hallå!! Det måste ha synts väl hur min hjärna arbetade på att fundera ut vem det var.... men det var ju min gamla kompis sedan tonåren som stod där!! 3 år är det sedan sist vi sågs så man kan ju tala om överraskning! Men såklart en väldigt trevlig sådan. Hon var hemma en sväng från Sälen där hon numera bor... Så vi fikade och pratade och däremellan stod jag vid spisen och röde saft eller vid kranen och sköljde flaskor. Haha! Kollade på korten från bröllopet och hon visade kort från deras resa till Irland i våras. Guuud vad vackert där var!! Hoppas det inte dröjer 3 år till nästa gång vi ses. Men hon har lovat oss rabatt på hotellet där hon jobbar om vi kommer och hälsar på, om vi inte tar det ständigt bäddade gästrummet såklart! Måste ta oss iväg nån gång framöver...
Nu så står det 4 liter nykokt saft upphällda i flarror på bänken plus en flaska körsbärssaft som mamma kom med idag. Dock körsbär från vårt träd härute. Åh, vad det är skönt att ha lite hjemkokt i matkällarn!


3 kommentarer:

  1. Gud vad gott med hemkokt saft! :) Måste nog plocka lite rödvinbär och koka lite jag också...

    SvaraRadera
  2. Ååååhh Helena, du förvandlar mina tankar till verklighet.. Du är så duktig!

    SvaraRadera
  3. Tack tack!! Ja Paulin, den blev jättegod min saft, inte för söt, inte för sur. Passar perfekt till både mat och söta bakverk...

    SvaraRadera