2010-04-07

Me&I-partaj

Har haft Pernilla här från Me&I ikväll och jösses vad mycket fint det fanns nu igen. Så nu dammar det snart fint när jag öppnar plånboken...
Det blev 2 klänningar/tunikor, en Swettisjacka och ett par cerisa leggings. Mamma var också här och kikade så hon köpte också en klänning till Anja. Så nu hoppas jag innerligt att det blir lite värme i sommar.
På ett Homeparty är det ju brukligt att värdinnan bjuder på fika så jag tog och bakade en mjukkaka med blåbär och citron, toppad med Philadelphiaglasyr. Receptet fick jag en gång för många år sedan av en tant jag gick till på hemvården och är egentligen en hallonkaka. Idag tog jag och gjorde en variant på den..
Här är receptet i original:

150 g smält smör
3 ägg
4 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1-2 drp bitermandelolja
4 dl siktat vetemjöl
4 dl hallon
ev flagad mandel

Smält smöret. Rör ägg och socker. Tillsätt smör och olja och rör till en jämn smet. Sikta i mjölet och bred ut den ganska tjocka smeten i en smord, bröad liten långpanna. Strö över hallonen och den flagade mandeln.
Grädda mitt i ugnen på 200° i 25 min.
Kakan blir så där härligt seg i konsistensen...

Jag bytte då idag ut hallonen mot blåbär och bittermandeloljan mot rivet skal av 1 citron. Och toppade det hela med Philadelphiaglasyr. Riktigt smarrig blev det!! Men originalet går minsann inte heller av för hackor!!


2 kommentarer:

  1. Kakan var outstanding.

    SvaraRadera
  2. Din variant ser mycket smarrig ut! Hur gjorde du glasyren? (om jag får för mig att apa efter...)

    //elin

    SvaraRadera