2010-08-04

Onsdagens hopkok

Efter gårdagens gräsänkeräkfrossa blev det idag räksoppa till middag av de resterande rekorna. Hade inget recept men tänkte att en fond kunde vara en bra start...
Skalade räkorna som var kvar, ca 15-20 st oade tillbaka räkorna i kylen.
Fräste lök, vitlök, tomatpuré, färsk timjan, 1,5 morot i slantar, 1 lagerblad, några vitpepparkorn och räkskalen i smör, sen på med 5-7 dl vatten. Det fick puttra i en halvtimme innan jag silade av det hela i en gryta. Sedan fick det reducera ner lite en lite starkare fond.
Slog på grädde, några dl...2-3 kanske och klämde i det sista ur en tub kavli räkost + ½ tsk sambal olek. Kokade ihop lite och redde av med lite maizena. Precis innan servering rörde jag i en burk röd kaviar och räkorna jag sparat, fast dom hackade jag lite grovt först. Mmmm!
Serverade soppan med lite aioli samt hembakat tummbröd.
Och sist men inte minst pannkaka med hemkokt jordgubbssylt till efterrätt!
Ja visst ja, hade i lite rivet skal av citron i både soppa och pannkaka, samt saften av en halv citron i soppan!

In ett så roligt inlägg kanske, men ibland vill jag skriva ner nåt hopkok för att kunna leta upp det själv sedan. Och bloggen heter ju inte Helenas hopkok inte för inte!
Auf wiedersehen!

1 kommentar:

  1. Blev bjuden på middag och soppan var ljuvlig. Tack så mycket.

    SvaraRadera