2010-10-25

Helgen som gått!

Så är vi plötsligt i slutet av oktober. 25:e idag, svärmors födelsedag och dags att betala räkningar. Igen. Dagarna rusar iväg i raketfart så det står bara på så är julen här.
I lördags var vi bjuden till Linsell tillsammans med vår nya assistansförmedling. Det var en mamma och hennes sambo som bjöd ut oss till deras mysiga stuga. Vi tvekade länge på frågan om vi skulle åka eller inte, det var ju trots allt 27 mil, enkel väg. Men hur det var övertalade jag maken att vi skulle åka. Och vilken tur sedan, för vi hade en toppendag. Startade hemma strax efter åtta på morgonen och var itne hemma förrän halv elva på kvällen. Det blev några mil i bil, men vi körde bara själv till och från stan, därifrån samåkte vi med ett par andra.
På vägen till Linsell passerade vi många byar/orter (eller åtminstonde avfarten till) som jag hittills bara hört talas om och aldrig vetat just var de har legat. Ex Tandsbyn, Fåker, Skucku, Skanderåsen, Hackås, Våle, Åsarna, Klövsjö och Vemdalen. Uppenbarligen har jag aldrig tidigare åkt den vägen förut eller så kommer jag inte ihåg den gången jag var till Svenstavik på dop.
Hur som helst var det en trevlig färd, många "aha, ligger det hääär?!?" Dock körde vi lite fel och svänge av mot Sveg i Vemdalen fast vi skulle rakt fram, men något sen kom vi i alla fall fram till Linsell. En stuga i skogen strax intill sjön. Efter lite varmkorv till lunch gick vi en tipsrunda i skogen/på stranden i ett underbart väder. En sån där perfekt höstdag med kallt i luften med klarblå himmel och solsken. Isen hade lagt sig på sjön bara ett par dagar tidigare och det gick såna där dånande ljud i den som det sjöng så vackert om. Blev en skaplig promenad tror jag, minns inte hur länge vi var ute för vi hade så trevligt efter vägen med människor vi aldrig träffat förut. (tyvärr tog batteriet i kameran slut redan här)
Åter vid stugan var badtunnan färdig att hoppas i. Vi var så många som ville bada att vi fick dela upp oss i två omgångar, men hur det var så låg jag i med båda gängen. Härligt!! Kall, hör, klar luft och 41° i vattnet. Ahhh!!
Under tiden andra gänget badade, fixade resten med middagen. Grillspett, korv och grönsaker tillagades på muurikan över öppen eld. Gratäng värmdes i gasol-ugn och klotgrill. Sallad och bröd till det. Ja visst ja, hur kunde jag glömma jordens godaste murkelsås!! Kladdkaka med grädde och bananer till efterrätt. Vi åt tills vi höll på somna. Man blir ju så trött och mosig efter att ha badat tunna.
Utbytte en del tankar, tips och funderingar föräldrar emellan. Kollade lite på en anpassad bil, med ramp och svängbar stol. Skulle vara bra att ha...
När klockan började närma sig 19, vände vi hemmåt, nöjda, glada och trötta!







Så var det då söndag. Hundköpardagen! Lilla Nixon flyttade hem till oss. Myys! Han blev lite ledsen i bilen hem, men det gick fort över. Eftermiddagen och kvällen igår gick förvånandsvärt bra. Ja, natten också. Han sov i sin bur och jag låg på madrass bredvid. Vid två-tiden ville han ut och kissa men annars sov han mest. Inte jag då, men det får man räkna med. Minsta lilla han rörde sig eller gnydde i sömnen vaknade jag till.
Ja och så vaknade jag igårkväll när Stefan hojtade på hjälp, en råtta sprang genom huset och in i sovrummet (av alla ställen...) Stefan hade tagit bort taklister i hallen uppe igår så vi vet inte om den kom uppifrån vinden eller utifrån. Liten var den i alla fall och vi lyckades lokalisera den till bakom/under byrån.
jag for till mamma och pappa och lånade en fälla och så riggade vi den där vi trodde att djuret skulel komma fram. Men inte såg vi till den nåt mer, nä den hade ju krupit upp och gömt sig på en kant bakom nedersta lådan. Öppnade lådorna för att se efter att den inte boade bland stumpor och kalsonger och när Stefan stängde den nedersta tog det lite emot och sa kraaasch!! Inte behövde vi nån liten råttfälla heller, vi hade ju en stor!!

Nä nu vaknar min lilla bäbis efter att ha legat och sovit i två timmar så nu ska vi ut och kissa och busa lite!!

3 kommentarer:

  1. URK!! Jag hatar råttor och möss!

    SvaraRadera
  2. Huuuu, jag HÖR kraset!!! :/

    SvaraRadera
  3. Det låter verkligen som om ni hade en underbar dag!! Vad mysigt det lät!!

    SvaraRadera