2010-11-04

En helt vanlig torsdag


Nixon fick sova i sin bur inatt och 06.40 pep han så att jag vaknade. Hann på så vis med morgonpinkningen ute och slapp en pöl på golvet. Hittills har han fått haft hela fd lekrummet tillhands och kunnat ligga i sin bur om han velat, men då har jag inte hunnit med honom på morgon när han vaknar. Det gäller att prova sig fram. Endel tycker säkert att denna variant är helt fel, andra gör säkert likadant. man skulle ju kunna sitta i dagar och läsa på internet om valpuppfostring, men jag frågar hellre de jag har runt omkring mig om det är något jag undrar över. Måste dock bli bättre på att komma ihåg att ta med lite godis i fickan när vi är ute och busar. Berömma måste man ju!

Nu på morgonen har jag varit och hälsat på på dagis, förlåt, förskolan en sväng. Var till hc först och hämtade ett nytt stolsunderrede och en kilkudde som skulle bytas ut. Anja stod i skalet och kände på saker när jag kom. Hon och Sara visade även ett titthus som Anja och de andra stor-barna håller på med. Dvs 5-åringarna. Tänka sig att Anja nu är störst på dagis, förlåt, förskolan. Hm, jag gillar inte det där. Förskola för mig det är det man går i när man är 6 år, året innan man börjar skolan alltså. Om de nu var tvungen att hitta på ett annat namn för dagis kan de väl ha tagit nåt helt nytt begrepp, inte lånat ett annat... Typ nån förkortning på pedagogisk verksamhet eller nåt. Pe-Ve, haha!
Men men, tycka kan man ju. Nu heter det ju Förskola och 6-årsverksamhet.

Igår fyllde jag upp frysen med mat till Anja igen. Det blev lite av varje. Korvgryta med rotsaker, fiskgryta på jämtlandsvis, couscous med tomat- och basilikasås, rotmos och köttkorv bl.a. 29 lådor fick jag till och ikväll blir det nog nån pölsa-rester-låda också.
Korvgryta har jag aldrig gjort förut, har liksom fått för mig att jag inte gillar det. Men det gjorde jag visst. Man är väl inte sämre än att man ändrar sig! Rotsaker, purjo, tärnad potatis, tomatpuré, vatten, buljong, salt och svartpeppar. Inga konstigheter alltså. Ja, korv såklart också, annars blir det ju inte någon korvgryta. måste nog göra det någon fler gång till oss allihopa.

Nähä, nu är det en liten kille som piper. han vill nog att matte ska ge honom lite uppmärksamhet istället för att sitta här och knappa!!

3 kommentarer:

  1. Det finns inget rätt eller fel, det är vad ni tycker är bäst som är bäst. Det enda man ska använda så kallade kunniga till är att få råd och tips, sen använder man sig utav det som funkar bäst hemma med familjen och sin hund.

    Det är mitt proffstips ;)

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset, du är klok du Rikkard!!

    SvaraRadera
  3. Jag tror att 6-årsverksamheten heter FörskoleKLASS och "dagis" heter Förskola. Lite besvärligt är det dock för nu tycker jag oftast man får säga båda,"Jag jobbar på förskola, alltså dagis..." Men det är för att höja statusen på vårat yrke och på vad barnen sysslar med. De tycker väl att dagis låter oseriösare. Och det är ju i och för sig bra!

    SvaraRadera