2010-12-21

Dan före dan före dan före dopparedan

Sådär, då var det lite mera julkänsla här hemma. Har fått fram tomtarna ikväll och dessutom klätt granen. Gröten till Ris alá maltan är klar och står i kylen, ingredienser till laxtårtan inhandlade, förutom kavringen för det fanns inte att uppbringa på den här byn vare sig igår eller idag. Köpte ett annat bröd idag som jag ev provar med eller kollar om brödkillen fått med sig nåt till affären i morgon.
Skulle väl kanske vara bäst att göra med kavring ändå...

Nixon växer så det knakar. Dubblat sin vikt på två månader. Han åkte traktor med Anders igår också, då jag låg och sov efter att ha jobbat natt på hemvården. Dom plogade snö och det visste vi ju n tidigare att valpen var bra på;-) Han plogar djupa fåror i slänten på baksidan i alla fall.
Han fick även hälsa på hemma hos mamma och pappa igår eftersom han också kommer att vara där med oss på julafton. Kan säga att katten Alfonz inte uppskattade besöket speciellt mycket!! Så vi får väl se hur det går på fredag.

I fredags var vi och åt julbord med assistenten. Bjöd ju såklart med alla, men av olika anledningar blev det bara en som kunde följa och det var hon som inte kunde var med ifjol. Vi får börja om på ny kula nästa år och hoppas på mindre sjukdomar då!
Var meningen vi bara skulle äta, men hur det var så stannade vi till 23.30 och lyssnade på coverbandet som spelade ett tag. Jag träffade även en bekant och vi tog oss ett par "Mandarin på Chili" Trevligt trevligt!

I fredags var vi även ner på Dungen på föräldrafika. Alltså till träningsskolan där Anja ska börja till hösten och redan nu är på "inskolning" en gång i veckan. Man fick ta med sig mor- och farföräldrar också. Anjas mormor var ju ändå redan där eftersom hon jobbar där, så vi tog med oss Mommis och Muffins. Alltså min mormor och morfar. Anledningen till att vi kallar dem mommis och muffins är en annan historia...
I alla fall så hade vi sångsamlig först där barnen även fick spela på lite instrument. Gott fika som barnen gjort på hemkunskapen; Chokladrulltårta, pepparkakor, grädde, glass och kaffe/julmust. I en skål fanns det skumtomtar också. Det var Cloettas juleskum. Det såg jag. Tror att den bekanta jag skrivit om här ovan blev lite smått imponerad över min skumtomtekunskap=)
Cloettas juleskum är för övrigt det godaste julskummet!!

Nähä ni, gott folk, nu är det dags att krypa till kojs. I morgon väntar besök av Anjas sjukgymnast en sväng. Sen ner till mor och far så att Anja får hjälpa till att klä granen där.

Nämen, förresten. Jag var ju på turné med kören Remix i söndags också. Julkonsert/musikgudstjänst i både Fors Kyrka och Ragunda kyrka tillsammans med Forskören och Ragundakören. Det var jätteskoj och maffigt när vi sjöng alla tillsammans. Vi i Remix sjöng vargsången, Happy new year och Santa Claus is coming to town själva. Joyful joyful och Go tell it tillsammans med Forskören och till sist Betlehems stjärna och O helga natt alla tre körerna tillsammans. Det var som sagt maffigt!!
Längtar redan till starten efter juluppehållet!!

Nu! ska jag gå och sova.
God natt!!

2 kommentarer:

  1. Hahahaha, mandarin på chili är grejor det! Kul hade vi dessutom, inte dumt.
    Det här med skumtomtar. Vet inte om jag blev imponerad. Kanske mest brydd över att det är skillnad på skum och skum. Och att det går att se det med blotta ögat. Ja, det klart, badskum är ju inte speciellt gott och ser kanske lite annorlunda ut. Om man jämför med skumtomtar. Men ok, jag kanske var lite imponerad. Lite.
    Ha det gott i jul! Och du, hälsa Humlan.

    SvaraRadera
  2. Men Helena du är så huslig så man blir alldeles utmattad bara av att FUNDERA på å göra allt. :D
    Själv gruvar jag mig för mitt "stora" uppdrag inför jul, ris ala malta å sallad.
    Apropå momma å moffa, din morfar ska vara glad att han fått det fina muffins-namnet. Jag kallade min för bupp av någon anledning, det låter inte lika gulligt får jag ju säga.

    SvaraRadera