2012-07-06

Gubbar i långa rader

Efter ett samtal med syster igår, kände jag att jag vill också. Egen är ju mycket godare än köpt. Sylt alltså. Jordgubbarna är billiga nu. 20:- litern. Allt är ju relativt förstås, men hälften av 40:- som de kostade i början av säsongen må ju räknas som bra pris i alla fall. Hittade 140:- i kontanter i plånboken när jag var på byn, så jag svängde förbi och roffade åt mig 7 liter gubbar. Ett paket socker blev det ju också förstås när jag var och handlade. Här ska kokas sylt. Smarrigt att hitta i matkällaren sedan. Hoppas jag kommer mig iväg senare i sommar/höst för att plocka lite andra bär också. Några burkar av hallonsylt och lite hjortron vill jag nog allt ha i alla fall. Åsåå lingonen då förstås. Men där ska jag vara ärlig och tala om att jag köpte även dem i fjol. Huvudsaken jag har riktig lingonsylt så spelar det väl ingen roll om jag köpt eller plockat bären... Och aldrig att det kan gå bra heller. Hade ju tagit bilder på mitt stora, fina syltkok med rätta kameran (inte telefonen alltså)men nu när jag ska lägga upp den här på bloggen, ja då tar förstås batteriet i kameran slut. Suck. Ja ni får föreställa er min 10-liters-kastrull ståendes på spisen med 7 liter skivade gubbar i då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar