2012-08-15

Bärtider

Den här tiden på året gillar jag. Tiden då man syltar och saftar. Egentligen är jag inte så mycket för att plocka de små rackarna till bär, men att ha egen sylt och saft i matkällare och frys, det mår jag bra av! På tomten har vi röda och svarta vinbär (fast de senare fick vi klippa ner för vi fick nån ohyra på dem)röda krusbär, rabarber, körsbär och plommon. Oj, visst ja, jag får ju inte glömma hallon. Två kvistar av vildhallon som irrat sig upp mitt i en svartvinbärsbuske. Dom kvistarna har givit oss ca 3 dl bär hittills och det mognar nog på några små goda röda bär till snart. Har inte gjort något med dem mer än att äta dem. Förra hallonskörden hamnade i mogronfilen och de jag plockade ikväll har jag just avnjutit som dom var med lite gräddmjölk. Vem har sagt att man bara äter jordgubbar på det viset? Ena rödvinbärsbusken är nu avplockad och den gav mig 5 liter bär. Den andra ger nog lite mer skulle jag tro. Började med att koka gelé av 2,5 liter häromkvällen men bären var nog för mogna ändå, trots att jag tyckte där var mycket omoget också, för nån gelé blev det då rakt inte. Snarare lite tjockare saft. Ikväll plockade jag 2,5 liter till och kokade saft av i vilken jag kokade med den så kallade gelén också. Så nu har jag 4 flaskor rödvinbärssaft ståendes på köksbänken! Yalla yalla! Rabarber anväde jag mig ju av på försommaren till saft och några pajer. Finns ju kvar ute fortfarande men jag vet inte hur den är att använda så här sent på sommaren? Nån som kan svara på det? Plommon och körsbär blir det också i år, men körsbärsträdet är så stort nu att bären hänger så högt upp att vi knappast når dem. Vet inte vad vi ska göra, kanske det enda alternativet är att kapa ner trädet för där är endel döda grenar nedtill också... Plommonen äter vi bara så mycket vi orkar av - och delar ut till både höger och vänster. Skulle vi äta all frukt på det trädet får vi nog sitta på skitan dygnet runt! Förra veckan följde jag ju med svärfar ut i skogen för att plocka hjortron och fick med mig såpass att det blev lite sylt i alla fall, men när jag skulle ställa ner dem i matkällaren insåg jag att jag snålat så in i bomben på förra årets hjortronsylt att jag hade 3 små burkar kvar - haha! Och en liten hallonsyltburk. Äppelmos och en blåbärssyltburk fass också där samt lite gelé. ja inte behöver vi äta köpesylt till pannkakan i alla fall. Inte med tanke på att det är så sällan vi äter pankis. Men vi behvöer inte äta köpesylt i filen heller!

1 kommentar:

  1. Undrar om du inte lärt dig en del av gamla mamma. det värmer i hjärtat. Jag tycker du och alla andra som tar vara på en del bär och frukt är så duktiga.

    SvaraRadera