2012-08-20

Andra människors synsätt på funktionshindrade

Ja, det kan ju te sig på lite olika sätt. Jag fick erfara två oklika situationer igår eftermiddag när vi var på McDonalds i Lillänge. Nummer ett: Vi kommer in hela konkarongen, inklusive Anja i rullstol. Hinner inte mer än in genom dörren förren jag får syn på en kvinna vid ett bord som stirrade nåt så kompiöst på oss/Anja. Jag känner mig lite illa till mods och stirrar tillbaka allt vad jag kan. Till slut märker kvinnan min inte alltför trevliga blick och viker snabbt undan sin, vilken hon flackar med fram och tillbaka innan hon vet var hon ska lägga den istället. Det var nästan så det slank ur ett "Titta Anja, här sitter det en normalstörd!!" ur munnen på mig när jag gick förbi, men jag höll igen! Det kändes lite olustigt att stirra på det där viset, men det tyckte tydligen inte hon. Nummer två: Vi är fortfarande kvar på samma ställe, men jag har nu förflyttat mig till toalettkön. Ja, det var faktiskt kö. Till damernas. En mamma före mig som står och väntar på sin tur. Det är upptaget på dam-toan, ledigt på HWC/skötrummet. Dörren till den senare står tom på glänt så vi ser att det inte är någon där. Damen på damernas tar lång tid på sig. Väldigt lång tid. Jag funderar lite på varför hon inte går på den andra toan, men väntar snällt kvar i kön. Jag kan ju inte smita före direkt. Efter fem-tio minuter kommer det fler och ställer sig i kön bakom mig, också dessa är av det kvinnliga könet och damen på toan gör sig fortfarande ingen brådska. Dottern till kvinnan före mig kommer springande, skulle tro hon var i tio-årsåldern. Hon gör det vi andra (säkerligen) funderade på, ställer frågan. "Varför går du inte på den där toan, mamma" samtidigt som hon pekar på dörren som står på glänt. Mamman svarar: Nä, jag såg att det var en i rullstol här och då vill jag inte gå på den ifall hon skulle behöva dit! Ja, nu hade ju Anja gått ut till bilen igen och satt där och väntade på sin mamma som i sin tur väntade på att få gå på toa, men detta hade hon uppenbarligen inte uppmärksammat. Det var ju snällt av henne att tänka så, men nu stod det ju inte någon rullstolsburen i kön, bara hon själv och till synes tre andra mammor med benen i kors. Damen på damernas hade fortfarande inte gjort sig klar därinne. Det är ju inte förbjudet att gå på en HWC/skötrumstoa och jag kan då erkänna att jag mer än en gång använt dessa utan vare sig funktionshinder eller blöjbarn. Vet jag med mig att jag bara ska kissa lite snabbt, blir klart på typ 2 minuter så bekommer det mig inte att göra det. Särskilt inte om det inte finns någon i kön utanför som ser ut att behöva använda sig av just denna toalett. Självklart upplåter jag min plats i kön om en sådan person skulle dyka upp... Kvinnorna bakom mig i kön börjar högt undra varför ingen går på toan som är ledig, men hon före mig verkar inte reagera. Själv vill jag fortfarande inte knata förbi så jag går därifrån med benen i kors och utförde det jag skulle på macken istället eftersom Stefan ändå hade ärende dit. Ja alla är vi olika! Man kan säga att detta var lite överdrivet åt båda hållen va? Som avslutning på detta inlägg kommer här ett antal bilder på våra godingar:

4 kommentarer:

  1. Åh...mormors härliga ungar!!!!

    SvaraRadera
  2. ...Och Fasters Fin-Flickor :)

    Tack för en toppentrevlig dag på Jamtli igår! Ser fram emot nästa tillfälle familjerna gör utflykt tillsammans :D synd att ni inte kom ner till MAX o käkade med oss istället! Där serverades ingen blängsylta iallafall :/

    SvaraRadera
  3. Tänk att normalstörda ska ha så svårt för att uppträda civiliserat när de vistas på offentliga platser. Stå på dig, glo tillbaka! Jag ska stirra håret av nästa "blängare".

    SvaraRadera
  4. Brukar nog göra som du, använda handikapptoan om den är ledig och ingen annan verkar behöva den.

    SvaraRadera