2010-05-05

Man ska då inte bli brydd

Då jag har en stundade shoppingresa framför mig tänktre jag idag att jag skulle åka på banken och sätta in de pengar jag fick när jag fyllde år så jag har dem på kontot istället för lösa i plånboken. I samma veva tog jag med mig den gamla konservburken i glad som de senaste 1,5 åren har fungerat som spargris för småmynt.
Döm om min förvåning när jag kom in på banken och de blev smått irriterad på att jag kom med mynt. Numera kostar det 50:- plus 7% av den uppräknade summan för att sätta in småpengar på sitt konto. Ja om det inte är på barnens konto vill säga, då är det gratis. Men det visste ju inte jag när han frågade om det var mina pengar eller dottern... 87,50 för att sätta in dryga 500:- Yey!
-Det är för att vi vill ha bort det där beteendet, sa han i kassan!
Vadå beteende? Vad ska man göra när man får tillbaka pengar när man handlar kontant då? Lämna som dricks eller?
Nä, man ska tydligen betala med kort överallt. (inte för att det går ännu, men då får man väl handla nån annanstans då) Stackars de pensionärer som fortfarande går på banken och plockar ut sin pension i kontanter. Dom som inte har det så fett i vanliga fall, nu ska de måsta betala för att sätta in småpengarna de samlar i kaffeburken också! Samt betala 50:- per räkning om de nu inte kan betala över internet... Det händer ju faktiskt att man missar en räkning och måste betala den försig.
I längden gör ju det att de borde ta bort bankomaten också, för om man kan ta ut pengar där och handla för är det ju givet att man får tillbaka växel också.
Nu är inte jag nån extrem samlare av småmynt, utan jag använder dem titt som tätt att handla för också, men ibland blir myntfacket i plånboken fullt och då lägger jag över dem i en burk.

Dock uplyste han i kassan mig om att om jag åkte till stan kunde jag sätta in mynt kostnadsfritt, för där är det självbetjänning på den tjänsten. Ja, jo för det gör man ju, åker till stan för att sätta in pengar. Tar med sig nåt kilo småpengar och bär omkring på i stan för att gå på banken där och sätta in dom.

Ja herregud, man ska som sagt inte bli brydd för nåt längre!

3 kommentarer:

  1. Man måste väl inte gifta sig för att byta efternamn...?!

    SvaraRadera
  2. Om man nu ska behöva åka till stan för att sätta in småpengar så blir väl det ännu mer oekonomiskt... såvida man inte har andra ärenden då förstås.

    SvaraRadera
  3. Jo, jag hörde av min svärmor att de börjat ta betalt. Hon var lika irriterad som du och som vem son helst av oss som vill samla o spara våra små slantar. Jädra skitbanker! Tack o lov att de inte tar betalt av barnen!.. än! Men det lär väl bli. Man kanske borde leta sig en annan bank, eller är de lika illa på alla? Eller så borde man sluta använda kort i ren protest o alltid anv kontanter...Tanken har slagit mig förr- jag tror att det skulle gå mindre pengar då- när man ser dem, liksom...Det är väl det de vet bankerna också...hmmm

    SvaraRadera