2010-06-20

Rabarber-race

Häromkvällen när vi fick främmande svängde jag snabbt ihop en rabarber- och björnbärspaj. Smulpaj är ju så händigt att göra när det ska gå fort. Bara hacka upp lite frukter och bär i en pajform, strö över lite socker och potatismjöl. Smält en rejäl kluss smör i en kastrull och blanda ner lite farinsocker och det mjöl du vill använda tillsammans med lite havregryn. Jag har länge använt mig av dinkelmjöl och fiberhavregryn och det blir en riktigt smakrik smulpaj. Denna gång blev det dock bara vetemjöl av någon anledning...
God blev den i alla fall, hela formen länsades till sista smulan och en av gästerna tyckte det var den godaste paj han ätit på väldigt länge!! Kul=)

Idag tog jag först fram ingredienser till att baka lakritsbiscotti, men där på bänken låg även några stjälkar rabarber kvar sedan pajbaket. De där små späda stjälkarna stirrade på mig och gav mig därmed lite huvudbry. Vad skulle jag göra med dem? Hade några jordgubbar kvar i kylen också, efter gårdagens frossade framför Kronprincess-bröllopet på tv:n. Det slutade med att Turkiska peppar-påsen åkte i i skafferiet igen och fram kom gubbar ur kylen och rabarbern i stället.
kokade en kompott på rabarbern och rörde ihop en...gissa vad? Just det, muffinssmet. Blandade ner kompotten när den svalnat och stack i en halv jordgubbe i varje.
Minns även att jag läst på kalasgott (en väldigt fin och inspirerande mat- och bak-blogg) om en intressant marängfrosting och tänkte det skulle kanske vara smarrigt på muffinsen!. Sagt och gjort, jag knäckte ägg, vispade med socker över vattenbad och klickade i smör och allt blev bara KAJKO! Pratade med min vän Hanna i telefonen samtidigt så jag läste nog receptbeskrivningen lite väl snabbt. Missade den där detaljen om att man skulle vispa marängen till 65° innan man klickade i smöret... Min blev nog lite varmare för smöret smälte och det blev allt annat än maräng av det hela. Men bättre redlös än rådlös som min mormor sa idag...lite florsocker i kladdet och in i kylen så blev det en god glasyr av det i stället.!
Tyvärr har jag ingen kamera för tillfället så jag kan inte visa hus fina de blev i slutändan. Men efter att ha bjudit på fika och skickat med morfar några stycken hem så är där bara ett par tre stycken kvar på fatet.

Vid middagen som intogs på altanen, satt jag återigen och spanade på rabarbertuvan. Ett enormt baksug slog över mig, igen. Sagt och gjort. Stövlade upp till tuvan i bara foppatofflorna och eftersom det regnat i typ två dygn känns det som, förstår ni säkert hur icketorr jag var om tassarna när jag kom in igen.
Letade upp ett snabbt recept på en rabarberkaka i baktidningen jag berättat om tidigare.

2ägg
1,5 dl socker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda i vetemjöl och bakpulver.
Smeta ut i rund form med löstagbar kant. Givetvis smord och bröad.
Stick ner bitar/skivor av rabarber ganska tätt och hyvla över lite smör/margarin. Ev pärlsocker.
Grädda i 200° i ca 30 minuter.

Kakan är nu gräddad och står på avsvalning för att senare bredas över med den överblivna non-maräng-frosting-glasyren och toppas med riven kokos!
Och om jag känner mig själv rätt kommer jag väl bjuda bort denna kaka ganska fort också. Hanna? Fika i morgon?
Tyvärr är rabarbersaften slut, men jag har flera flaskor med Syrénsaft som blev klar häromdagen!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar