2010-12-05

Andra advent

Och vi har fortfarande inte fått upp ljusslingan ute på balkongen. Hm. Men så har det ju varit lite si och så här hemma ett tag också. Tack och lov börjar det reda upp sig med parasiter och förkylning. Anja är däremot inte helt nöjd med tillvaron. Långa stunder går det bra men så kommer det skov då hon bara är missnöjd, ledsen och gråter=( Det är inge kul!! Vet inte var hon har ont, eller om hon ens har ont. Kanske är operationssåren som kliar när dom läker. Eller ortoserna som skaver. Eller parasiten som gör ont i hennes mage. Likaväl kan det ju vara helt normala sviter efter en så pass stor operation som hon faktiskt har genomgått. Jag hoppas i alla fall att det är över snart!!

På tal om ont så gjorde det nog det på nixon idag när han i -15° tar och slickar på trappan vi har i slänten på baksidan. Ja, den är av stål! Och ja, han satt fast rejält... Skrek som en stucken gris (eller som en hund som fastnat med tungan i en trapp)Jag sprang ut, var tack och lov bara vid diskbänken några meter ifrån, höll fast hans huvud så att han inte skulle dra sig lös och slita sönder tungan. Vrålade på hjälp som kom med ett glas ljummet vatten. Hällde det över hund och tunga och vips var han lös! Hua ligen vilken pärs!

Förutom att rädda hund har jag idag bakat lite. Skulle egentligen städa av golven då jag dammtorkade och städade badrummet igår, men jag ville hellre baka. Dammråttorna ligger bra där dom ligger och jag ska ju ha nåt att göra i morgon också;-)
Började i alla fall med att svänga ihop en mjuk pepparkaka med lingon i långpannan. Hade inget sådant recept men jag hittade på ett. Lite av dittan och lite av dattan och jag tror det blev bra. Lite färskostglasyr blev det ovanpå också och det blev en riktig höjdare!
Knäck blev det också, fast jag trodde länge att det inte skulle bli någon. I receptet på den väldigt gamla förpackningen med knäckformar stod det att den skulle koka i 30 minuter, min var inte klar förrän efter 2 timmar! Kanske berodde det på mitt egna lilla hopkok med vit baksirap istället för vanlig, men det gick ju det med. Alldeles perfekt i konsistensen blev det också. Vad duktig jag är=)
Avslutade det hela med en sats av pappas favoritkakor nämligen Wienerstänger. Farmor gjorde ofta dom vill jag minnas. Hur som helst tog jag ut första plåten med kakor och ställde den på avsvalning medan jag gräddade plåt nummer två. Efter en stund står jag där och här på glasyr på den första plåten och konstaterar att jag inte hade bränt vid dom som jag lyckades med förra året. Ja men precis, jag kan höra vad ni tänker, jag brände vid den andra plåten! eller brände och brände, de går väl an att äta, men de blev lite mer "well done" om man säger så.
Till råga på allt glömde jag fota allt utom knäcken. Men men, man kan ju inte komma ihåg allt här i livet!

Julklappar? Nä så långt har jag inte kommit. Har en liten klapp till Anja i ett skåp bara... Men det hinns väl med det också. Frågan är bara vad det ska vara i paketen:-o

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar