2011-01-23

Söndagskockande

Kände för en frysinventering idag. Där fann jag en hel del matnyttingt. Ja nu det är väl kanske i första hand mat man brukar ha i frysen. Och lite onyttigheter som glass och bakverk. Ja, bär fanns det också i mina frysar, både i den större uppe och i den mindre varianten i källaren. Mest var det svarta vinbär, men även några krusbär och nägra blåbär. Om en stund finns det äpplen i frysen också. Jag har gjort portionspåsar med äppeltärningar och kanel som Stefan sedan tar fram på morgonen, tinar och har i filen istället för sylt.

Annars hittade fyrkantig fisk bland de övriga påsarna med röding. Den fyrkantiga fisken gjorde jag "Fisk med rosa sås" av. Rödingen fick ligga kvar som den var. Den ska jag laga till och äta av på direkten, inte laga för att stoppa tillbaka i frysen.
Fisk med rosa sås var jättelätt att göra. Till och med Anna skulle klara av det...

Ett fiskblock (fruset el tinat spelar ingen roll, tar bara längre tid om det är fruset)
En burk campbells tomatsoppa
2-3 dl grädde
Salt
Dill
Salta fisken, lägg i en ugnsform. Blandea tomatsoppa och grädde, häll över. Strö över dill, skjuts in i ugnen ca 200° Klart när fisken ser klar ut!!

Sedan tog jag upp ne påse grytbitar och kockade ihop en klassisk köttgryta med lök och morötter. Den fick puttra i närmare 3 timmar så köttet blev riktigt mört=)

Och till sist hittade jag en bytta med färdig köttfärssås. Till Stefans förtjusning gjorde jag en av hans favoriter av den - köttfärrsås i botten på en form, potatismos ovanpå, gratinera i ugn. Dock spädde jag på med lite morötter i och lite riven ost och lyxade till det med en äggula i moset... Hualigen, denna rätt är inte någon favorit hos mig, tycker mest det blir sås på sås. Men, men Stefan vill ju ha det så han får väl det då!!

Nu fattas det bara att ösa upp i burkar och frysa in. Och diska förstås=(

1 kommentar: